piatok 18. marca 2011

Recenzia CD Malene...To all of you

Malene Mortensen
Malene... To all of you
Stunt Records, 2007/ Hevhetia

Dánske vydavateľstvo Stunt pridalo k vianočnému CD speváčky Malene Mortensen komentár, že ide o "dánsky vianočný album". Veľmi som sa potešil, pretože dánske vianočné piesne sú najkrajšie, aké poznám. Bol som však trochu sklamaný, keď Malene namiesto nich "vytiahla" klasické štandardy ako Jingle Bells Rock, Santa Claus Is Coming To Town, Let It Snow či dokonca Last Christmas od Georgea Michaela. Na nahrávke je síce zastúpená aj pieseň Once Upon A Christmas Song od speváčky Christine Skou, ale v angličtine. Musím však priznať, že napriek všetkému sa mi tento album veľmi páči. Možno je to aj tým, že Malene a jej skupina hrajú čisté, jednoduché verzie piesní bez všetkých tých vianočných gýčov, zvončekov a rolničiek. Skupina v zložení klavír, resp. organ, kontrabas a bicie hrá výborne a speváčkina dikcia mi svojou priamočiarosťou a ľudským teplom pripomína štýl, akým sa spieva na albumoch pre deti. Sympatické je, že sa nesnažia silou-mocou "zjazzovať" koledy a Malene evidentne nechce napodobňovať poňatie Diany Krall. Je civilnejšia a hlasovo smeruje viac do folklóru alebo popu, než do jazzu. Vianoce, ak si odmyslíme ich kresťanské posolstvo, sú pomerne gýčovitý sviatok. Tento album, napriek tomu, že je vianočný, gýčom rozhodne nie je. Práve naopak. Považujem ho za jeden z najlepších v rámci žánru. Už len jeho obal je darčekom sám osebe. Malene na záver pridáva jednu dánsku vianočnú pieseň, ktorá je pre mňa skutočne hodnotným bonusom. Neostáva mi, len čakať, kým niekto nevydá celú nahrávku pôvodných dánskych vianočných piesní v originálnom jazyku. Dovtedy sa budem tešiť i z tohto CD.

Pre časopis Hudba, číslo IV.Q / 2007 napísal Peter Katina