piatok 25. marca 2011

Recenzia CD Przemek Dyakowski : Melisa

Przemek Dyakowski
Melisa
Outside Music, 2007/ Hevhetia

Nová nahrávka poľského saxofonistu Przemeka Dyakowského bola realizovaná pod producentským vedením Leszeka Mozdzera, ktorý sa podieľal i autorsky na dvoch a hráčsky na piatich skladbách albumu. V ostatných skladbách hral na klavíri Slawek Jaskulke, kapelu ďalej tvoria kontrabas, perkusie, vibrafón a flauta. Dyakowski je stálicou poľského jazzového neba, začínal hrávať v kluboch už v 50.rokoch v Krakove a koncertoval napríklad s Stevom Allenom, Bobbym Shotom alebo Cabom Callowayom. Jeho spôsob hry býva často porovnávaný s legendárnym Lesterom Youngom. Na albume Melisa sa okrem Dyakowského a Mozdzera autorsky prejavil aj vibrafonista Dominik Bukowski, ktorého prínos je badateľný v rámci celého albumu. Vibrafón tu totiž dostáva prekvapivo veľký priestor a v súznení s Dyakowského saxofónom, Mozdzerovým klavírom alebo v skladbe Romance del Sol v súhre s flautistom Irekom Wojtczakom znie skvelo. Celkový zvuk kapely hlavne jeho pričinením občas pripomína band Garyho Burtona. Trochu cítiť rozdiel v spôsobe hry dvoch klaviristov, Jaskulke má typický jazzový klavírny prejav a tón, jeho hra rozvíja harmonickú štruktúru, má ostrejšie frázovanie a tvrdší zvuk. Mozdzer je oproti nemu lyrickejší a mäkkší. V každej skladbe dobre fungujú vzájomné nástrojové kombinácie v dvojhlasoch a trojhlasoch i v spoločných improvizáciách. V prvých skladbách prevládajú veľkorysejšie zvukové plochy a občasná nostalgia, ale so skladbou Work Aside sa naplno rozbehne swing s príchuťou latina a starého jazzu, pripomínajúci nahrávky Dave Brubecka. Pohoda, latino rytmy a duety saxofónu s vibrafónom pokračujú i v ďalšej kompozícii s názvom Larry. Nasleduje krásna Bukowského balada A Little Part of Me a bonusovým číslom albumu je skladba Larry, The Rebel of Love, kde popri latino atmosfére s perkusiami Tomeka Sowiňského v popredí predvádza Leszek Mozdzer vokálne kreácie, síce viacmenej polodeklamačne, ale hlavne recesisticky. Dyakowsli hrá citlivo, tvorí krásny, tmavý tón a veľmi dobrá nahrávka "vynáša" i zvuk klapiek, dýchanie a šum. Tento album rozhodne nie je určený iba pre jazzmanov a získa si určite záujem rôznorodého spektra poslucháčov.

Pre časopis Hudba, číslo I.Q/2008 napísal Peter Katina