sobota 19. marca 2011

Recenzia CD Evelyn Petrova/ Alexander Balanescu : Upside Down

Evelyn Petrova, Alexander Balanescu
Upside Down
Leo Records, 2007/ Hevhetia

Moderný akordeón je už desaťročia rovnocenným partnerorm ostatných nástrojov, ktoré mu najmä v oblasti súčanej klasickej hudby, jazzu a world music môžu len tíško závidieť jeho technické a zvukové možnosti. Jedinou brzdou rozvoja jeho potenciálu bola v 50. - 90. rokoch  20. storočia brutálna hudobná "sovietifikácia", nanútená bývalému Ostbloku, ktorá "postihla" prakticky celú akordeónovú Európu. Preto je paradoxom, že najprogresívnejšie tendencie novej hudby prichádzajú práve z Ruska, ktoré tento nástroj "zabilo" presadzovaním koncertných "kozáčikov" a účasťou akordeónu v katastrofálnych balalajkových "podnikoch". Myslím si, že Evelyn Petrova, akordeonistka z Petrohradu, si všetky tieto súvislosti uvedomuje. Na jej v poradí už  druhej nahrávke pre Leo Records "prvou bola mimoriadne úspešne prijatá Year´s Cycle z roku 2004) účinkuje spolu s britsko - rumunským huslistom Alexandrom Balanescu. Upside Down ponúka takmer hodinu špičkovej hudby, ktorej autorkou je Evelyn Petrova. Hoci ju pozývajú hrať na jazzové festivaly, jej hudba zahŕňa okrem jazzu aj mnoho ďalších ingrediencií. Cítiť z nej klasické hudobné vzdelanie, je v podstate do detailu prekomponovaná a improvizačných plôch obsahuje pomerne málo. Na rytmicky jednoduchom podtexte sa však rozvíja neuveriteľná kaskáda nápadov, ktoré sú invenčné, neošúchané a obsažné. Evelynina hudba presahuje žánrové zaradenie a jej emocionálne hranice začínajú v krehkej, až depresívne lyrike a končia v divokej extáze drsného zvuku. Balanescu nie je iba partnerom do počtu, ale svojou brilantnou a dravou hrou predstavuje dynamický prvok, stojac proti Petrovej akordeóni, ktorý je rovnako virtuózny, ale svojou zvukovou podstatou solídny a hutný. Koniec koncov, Balanescu sa pohybuje v takom širokom žánrovom rozpätí ako máloktorý huslista, komponuje filmovú a populárnu hudbu, hrá rozsiahle klasické husľové koncerty i jazz a rumunskú ľudovú hudbu. Evelyn Petrova okrem hry na akordeóne spieva veľmi špecifickým hrdelným hlasom, používa špecifickú zvukovú artikuláciu a hysterické výkriky, ktoré sprevádzajú hudbu v niektorých skladbách, vďaka čomu býva často porovnávaná s Ivou Bittovou, i keď podľa mňa toto porovnanie celkom nesedí. Jej hra je veľmi citlivá a expresívna a toto akustické duo vás okamžite očarí svojou bezprostrednosťou a hĺbkou. Ak porovnávam toto dueto napríklad s tým, čo robí v duete s Michelom Portalom (hoci Portal je klarinetista) slávny Francúz Richard Galliano, prikláňam sa jednoznačne na stranu čistej hudobnosti tandemu Petrova - Balanescu, ktoré bez exhibície, dynamického presiľovania nástrojov a "demonštrácie sily" produkuje tón z hĺbky duše, tak ako to vedia azda iba Rusi. Napriek tomu nahrávke nechýba "drive" a úžasná, strhujúca energia. Teším sa na ich ďalšie nahrávky.

Pre časopis Hudba, číslo IV.Q / 2007 napísal Peter Katina