sobota 26. marca 2011

Recenzia CD Lumsk : Det Vilde Kor

Lumsk
Det Vilde Kor
Tabu Recordings, 2007

Neviem, či sa vám už niekedy stalo, že ste v predajni s CD, kde znela nejaká hudba, po chvíli počúvania prinútili predavača okamžite produkciu zastaviť a disk vám predať aj za cenu momentálneho ohrozenia biznisu. Mne sa to stalo pri nórskej kapele Lumsk a jej albume Det Vilde Kor. Lumsk je totiž zjavenie z čistého neba. Po predošlých dvoch albumoch tejto kapely z Trondheimu, na základe ktorých ju bezradní kritici zaradili do škatuliek metalu, resp. folk - rocku, vidno, aké zavádzajúce je škatuľkovanie. Aspoň pre zúfalých prispievateľov do metalových časopisov, ktorí si s Lumsk nevedia rady a nazvali ju "non-metalová kapela". Toto bizarné zoskupenie totiž s metalom spája asi iba divoká vlasová výzdoba mužskej časti kapely a pestro pomaľovaný buklet. Klasickú gitarovú zostavu s vokalistkou podporuje na nahrávke sláčikové kvarteto, trúbka, akordeón, organ, husle, klarinet, hoboj a tuba. Na prvých dvoch albumoch sa kapela zaoberala severskou mytológiou, ságami a baladami. Album Det Vilde Kor je jedinečný tým, že spracováva poéziu významného nórskeho spisovateľa Knuta Hamsuna. Nádherná nórčina v rýmoch je bonus, aký v našich končinách len tak nedostanete. Hlavne ak spieva speváčka Stine Mari Langstrand, ktorá jedinečnou dikciou a čistotou spevu sídli o triedu vyššie, než je úroveň súčasného folk - rockového sveta. Autorom všetkých piesní je Espen W. Godo, ktorého meno si treba rozhodne zapamätať. Okrem toho hrá Espen na klavíri a organe a prináša nostalgickú náladu hudby 60. rokov Pomerne krátke piesne nápadito a mimoriadne inteligentne varírujú harmonicky bohatý hudobný potenciál a pri opakujúcich sa slohách kapela prináša vždy iné "hudobné udalosti". Hudba pozorne sleduje významy textov a komentuje ich náladu. Ide o naozaj nezaraditeľnú produkciu. Občasné metalové riffy strieda jemné pradivo sláčikového kvarteta a cítiť tu všadeprítomnú invenčnú priamočiaru a niekedy až šokujúci škandinávsku melodiku a keltské melodické linky (skvelé husle Siv Leny Laugtug). Zároveň ale Lumsk prináša i tradíciu protestantského chorálu, piesní, ktoré sa stali súčasťou národnej tradície a ľahko ich hudobne odlíšite od našich religióznych piesní, pretože škandinávske sú melodicky "košatejšie" s prekvapivými zvratmi na nečakaných miestach a možno subjektívne krajšie. Keď to vyžaduje text, vie hrať Lumsk tvrdo a všetky inštrumentálne i vokálne výkony vyžarujú vikingskú energiu a správnu dávku drsnosti. Krehké melancholické balady sa zaoberajú tajomstvami prírody, smútkom duše, intimitou a temnými pocitmi. Rozpustilé pasáže by mohli poslúžiť ako hudba ku Kusturicovým filmom a odvážne hymnické nápevy, hrané unisono na gitare, organe a akordeóne, som v takejto kombinácii, ako u Lumsk, ešte nepočul. Kompozične tu je však omnoho viac. Album žánrovo výdatne zasahuje do vážnej a improvizovanej hudby a namiesto otrocky opakovaných strof rockovej hudby Lumsk ponúka prekomponované diela s precízne naaranžovanými kombináciami nástrojov, bohaté nápady a nezvyklé harmonické postupy. Nálady sa striedajú po niekoľkých sekundách a poslucháč má čo robiť, aby stíhal spracovávať bezodný zdroj skvelých hudobných myšlienok. Piesne sú jasne členené podľa rytmiky textu a gotické rockové hymny a nápevy sa plynule transformujú do subtílnych akustických balád s klavírom a sláčikom. Úplne ma dorazila posledná skladba, skomponovaná v štýle chorálu z Bachových Matúšových pašií so zborom a autentickým dobovým hráčskym obsadením! A potom, že rockeri nevedia hrať a spievať... Album Det Vilde Kor musíte mať.

Pre časopis Hudba, číslo I.Q /2008 napísal Peter Katina