štvrtok 7. apríla 2011

Recenzia CD Ma Salama Jamil

Ma Salama Jamil
Stunt Records, 2008/ Hevhetia

Dánsky film Ma Salama Jamil (Choď v pokoji Jamil) rozpráva o živote arabskej komunity v Kodani a získal hlavnú cenu na medzinárodnom filmovom festivale v Rotterdame. Natočil ho režisér Omar Shargawi, ktorého "hovorené slovo" máme možnosť počuť na jednej skladbe albumu. Hudbu k filmu skomponoval Anders Christensen v spolupráci s Lasse Jensenom a nedávno vyšla ako soundtrack v dánskom vydavateľstve Stunt. Podľa posluchu by ste autora hudby hľadali v exotickejšej destinácii, štúdiové efekty sú totiž asi jediný európsky prvok na nahrávke, ktorá bola realizovaná v Káhire a celá je predchnutá atmosférou arabskej hudby. Album prináša dramatické momenty, napríklad v skladbách Habibti Shams alebo El Haiya, kde sa orientálna a rocková hudba zaujímavo premiešava v dunivom kotle akejsi šamanskej diskotéky. Ďalšie skladby majú naopak meditatívny charakter, podporený arabskou lutnou oud alebo flautou. Je to veľmi pôsobivé počúvanie, občas snáď až priveľmi zádumčivé. Kompozície sú vystavané na pomerne jednoduchej schéme držaného "spodného" tónu, and ktorým sa na rozsiahlej ploche odvíjajú orientálna melizmatika a invenčné variácie. Kombinácia moderného zvuku, efektov a starobylých nápevov je vzrušujúca a príjemná, aj keď Christensen hudobnými nápadmi na albume evidentne šetril a niektoré skladby sú si značne podobné. Na druhej strane ide o kompozičný počin jedného autora, čo je zreteľne cítiť v homogénnosti albumu a nadväznosti jednotlivých trackov. Album na rozdiel od viacerých soundtrackov nie je preťažený nezmyselne bizarnou a rušivou zmesou rôznorodej hudby a "žije" autonómnym životom aj bez nutnosti vidieť samotný film. Dovolí tak poslucháčovi snívať o tajomných a vzdialených svetoch iba na základe podmanivej hudby.

Pre časopis Hudba, číslo IV./ 2008 napísal Peter Katina