pondelok 4. apríla 2011

Recenzia CD Niyaz : Nine Heavens

Niyaz
Nine Heavens
Six Degrees Records 2008/ Hevhetia

Každý, kto sa aspoň trochu zaujíma o world music z Iránu a Indie, musel v posledných rokoch nevyhnutne natrafiť na tajuplnú kapelu Niyaz, ktorej prvý album vzbudil pred pár rokmi veľký ohlas. Tvorí ju extravagantná dvojica iránskych emigrantov zo Spojených Štátov - speváčka Azam Ali a inštrumentalista Loga Ramin Torkian, ktorých dopĺňa producent a tvorca digitálnych zvukov Carmen Rizzo. Nový album Nine Heavens obsahuje hneď dve CD, jedno s piesňami v elektronickej podobe, druhé čisto akustické. Azam Ali sa medzitým realizovala aj na sólových albumoch a ako členka magického world music dua Vas. Je neprehliadnuteľná vizuálne i hlasovo, s fantastickou dispozíciou, a spolu so svojím partnerom Logom Raminom je autorkou väčšiny skladieb, okrem troch adaptovaných ľudových piesní z Turecka a Iránu. Ťažko povedať, ktorá verzia je podmanivejšia. Elektronicky spracované piesne sú razantné, tanečné, s množstvom krásnych zvukových detailov, prekresľujúcich orientálne divoké vírenie hudby v kombinácii akustického a elektronického zvuku. Akustický disk je tomu digitálnemu blízky svojou rytmickou exaktnosťou, ale má v sebe zemitosť reálneho akustického hrania a možno ešte dravejší náboj a uhrančivejšiu magnetickú príťažlivosť. Hrdelný spev náročných melizmatických ozdôb Azam Ali sa po celý čas vznáša nad nádherne a zároveň desivo bezčasovým svetom zvukov, pochádzajúcich z indických, perzských, iránskych a tureckých strunových a dychových nástrojov a sady farebne zvoniacich perkusií. Počuť náznaky rágy, exotických arabských melódií, ktoré sú zmixované s elektronickým západným zvukom, a vytvárajú tak pozoruhodný hudobný celok. Piesne, spievané v jazykoch farsi a urdu, spracovávajú tristo rokov starú perzskú poéziu, väčšinou náboženského obsahu. Ako tvrdí Azam Ali, západné diskotéky tak aspoň dostanú netušenú myšlienkovú hĺbku a dušu. Nine Heavens je magický album skvelého spojenia hypnotickej hudby a moderných technických vymožeností.

Pre časopis hudba, číslo II.-III./2008 napísal Peter Katina