pondelok 4. apríla 2011

Recenzia CD Sonantes

Sonantes
O+ Music, 2008

Latino vládne svetu. Aspoň v populárnej hudbe dvíha zvuk kubánskych alebo brazílskych perkusií okamžite predajnosť nahrávok. V prípade zoskupenia Sonantes ide o čosi sofistikovanejšiu záležitosť. Je to voľné združenie brazílskych umelcov, ako sú napríklad speváčka Céu, skupina Nacao Zumbi, Siba, Lucia Maia alebo Apollo 9, ktorí sa dlhodobo pohybujú na klubovej scéne v Sao Paolo. Album Sonantes je hudbou poskladanou z piesní pre imaginárny film, kde spoločného menovateľa tvorí zvukový elektronický podklad a experiment kombinácie tradičnej latino živelnosti s razantnou elektronickou rytmikou. Pomerne skúpy buklet nevysvetľuje, kto je autorom či interpretom jednotlivých piesní, možno so zámerom udržať ilúziu kolektívneho autorstva. Je to škoda, pretože kvalita jednotlivých piesní a hlavne ich aranžmánov značne kolíše a popri skvelej skladbe Miopia alebo jedinečnej atmosfére poslednej piesne Frevo de Saudade, je na disku i niekoľko piesní hudobne pomerne prostoduchých. Oveľa milší mi je klubový smrad i prípadné intonačné nepresnosti staručkých Kubáncov z Buena Visty, než dokonale presné digitálne sekvencery, imitujúce pulz divokého nočného života v Sao Paolo. Niektoré prechody medzi strofami znejú trochu ako naprogramovaná a opustená samohrajka. Špecifický zvuk brazílskych perkusií, činelov a chrastítok sa jednoducho nedá digitálne poskladať. To sa netýka všetkých piesní, a tie, ktorí sú predvedené v plnom zvuku kapely, majú jedinečnú šťavu a vynikajúci tanečný drive. Pravdupovediac, neviem, či je táto nahrávka tou pravou šálkou silnej brazílskej kávy. Ale ak máte radi instantné capuccino, niečo si tam rozhodne nájdete.

Pre časopis Hudba, číslo II.-III./2008  napísal Peter Katina