štvrtok 5. mája 2011

Recenzia CD Eugen Suchoň : Piano& Violin Works

Eugen Suchoň
Piano& Violin Works
Pavlík Records, 2008

Pri príležitosti stého narodenia skladateľa Eugena Suchoňa sa na Slovensku uskutočnilo viacero pozoruhodných podujatí a projektov. Jedným z nich je aj vydanie dvojalbumu z jeho diel, ktoré nahrali huslista Milan Paľa a klavirista Ladislav Fanzowitz. Nahrávka ponúka na prvom disku diela pre husle a klavír - Sonátu č.1, Sonatínu op.11 a Poéme macabre op. 17. Na druhom sú Suchoňove klavírne diela - Malá suita s passacagliou op. 3, Baladická suita op. 9, ďalej Metamorfózy, Elégia a Toccata. Jeho husľové diela zvládajú obaja interpreti s bravúrou a energiou, ktorá Suchoňovu povestnú rapsodickosť ešte viac zdôrazňuje. Zároveň ale prinášajú veľmi plastickú interpretáciu a náročné gradácie či rozsiahle vypäté plochy sú vystavané majstrovsky a  s nesmiernym citom pre logiku diela. Milan Paľa dokáže zaujať už nástupom prvého tónu a to isté sa týka aj druhého, klavírneho disku, kde Ladislav Fanzowitz ponúka pevnú hudobnú koncepciu a napriek stálemu napätiu v skladbách drží suchoňovský "hurikán" s nadhľadom na uzde a zreteľne modeluje zmysluplné oblúky v komplikovaných vodách Suchoňovej rozbúrenej klavírnej textúry. Percepcia tohto dvojalbumu je pomerne náročná. Poslucháč musí byť pripravený na vyše sto minút nepretržitého prúdu rapsodickej, expresívnej, nepokojnej a nesmierne exaltovanej hudby, ktorá graduje prakticky už od úvodných tónov a bez výdychu sa pri vyvrcholení dostáva k ďalším stúpaniam, ktoré smerujú do nekonečna, vo vírivých cykloch nikdy nekončiacej "anhedónie". Keďže dych berúca rapsodickosť je jedinou prevládajucou emóciou týchto diel, môže byť súvislý posluch albumov napriek virtuozite interpretov značne vyčerpávajúci. Inak je táto nahrávka v každom ohľade skvelá. Dvojalbum je vydaný v dôstojnom, luxusnom balení s nosičmi v dvojvrstvovej verzii CD/DVD Audio a s bukletom v krásnom minimalistickom duchu. Špičkový produkt "Made in Slovakia".

Pre časopis Hudba, číslo I.-II./2009 napísal Peter Katina

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára