utorok 3. mája 2011

Recenzia CD Tangele : The Pulse of Yidddish Tango

Tangele
The Pulse of Yiddish Tango
Tzadik, 2008 / Hevhetia

Fantastický nápad dostala speváčka Lloica Czackis, keď prišla s ideou koncertného projektu, ktorý by predstavil prienik židovských piesní a tanga. Projekt obsahuje piesne, ktoré vznikli v Európe za tragických okolností, v getách (Bialystok) a koncentračných táboroch (Osvienčim), ale zároveň i tangá, ktoré vznikli v rovnakom období v New Yorku a v Buenos Aires pre židovské divadlo. Všetky skladby zaranžoval klavirista Gustavo Beytelmann  a spolu s violistom Juanom Lucasom Aisembergom vytvorili trio Tangele. Tento album zachytáva najskvelejšie kúsky ich koncertného programu. Skladby sú spievané v jidiš a Lloicin hrdelný hlboký hlas s prenikavým vyslovovaním špecifických hlások tohto jazyka je dokonale autentický. Jej prejav je plný emócií, od smútku k nadšeniu a malé smutné epické príbehy tu tlmočí s až divadelným pátosom a otvorenosťou. Skromné nástrojové obsadenie viola - klavír však poskytuje o to väčší priestor, aby vynikli a podfarbili krásne poetické texty k hudbe. Ešte väčšie dojatie sa  človeka zmocní, keď sa dozvie, že pôvodní autori hudby a textov tieto skladby vytvorili tesne pred svojou smrťou. Ale hudba ani verše rozhodne nie sú depresívne. Sú o krásnych očiach, o úsmeve, o letných dňoch a o láske, ktorá si našla cestu všade. Je to vynikajúci, strhujúci album v kvalitnej interpretácii. Všetky inštrumentálne sóla a medzihry sú citlivé a akurátne, vkusne naaranžované, bez premrštenej snahy ohúriť dynamikou tanga. Je to skôr tango intímne a vrúcne, prepojené s nedostižnou lyrikou židovskej poézie a piesne. Jedinečná kombinácia.

Pre časopis Hudba, číslo IV./2008 napísal Peter Katina