štvrtok 13. decembra 2012

Recenzia CD Caroline Henderson : Jazz, Love & Henderson

Caroline Henderson
Jazz, Love & Henderson
Sony Music 2012

Caroline Henderson patrí bezpochyby k najvýraznejším škandinávskym jazzovým vokalistkám posledných desaťročí. Napriek tomu, že kariéru jazzovej speváčky začala až po štyridsiatke (dovtedy sa venovala výhradne popu), má táto švédsko-dánska diva tmavej pleti s americkými koreňmi  za sebou viacero vynikajúcich albumov, akými sú Made in Europe, Don´t Explain alebo doteraz najvýraznejší Love or Nothin´. Jej najnovší album Jazz, Love & Henderson vznikol ako projekt „koncertu v divadle“ a kodaňské divadlo Østre Gasværk Theater ho uvádza ako divadelné predstavenie. Projekt mapuje jej osobný  príbeh zviazaný s miestami, kde prežila svoj doterajší, pomerne búrlivý život. Na scénu sa tak dostáva New York, Stockholm, Kodaň a Paríž, ale nie v prvoplánovo ilustrujúcej zvukovej podobe, skôr v náznakoch a vtipných alúziách. Texty albumu  riešia premenu z dievčaťa na ženu (I Am She), z emigranta na imigranta (From New York) i rasové otázky z pohľadu ženy tmavej pleti žijúcej v Európe (Gone Fishin´). Ide čisto o autorský album, ku ktorému Henderson napísala texty i zložila hudbu. Inštrumentálnu zostavu tvorí jazzové kvarteto na čele s klaviristom Nikolajom Hessom a pomerne luxusná brassbandová „výprava“, ktorej aranžmány robil legendárny Butch Lacy. Henderson sa vyjadrila, že tento album je jej “osobným soundtrackom, cestou v čase, kde Eiffelovka sa nachádza v Kodani a jazz sa stáva spôsobom myslenia.“ Desať trackov albumu prináša dychberúcu zmes štýlov a žánrov, ktoré zjednocuje Carolinin jedinečný hlasový prejav (a pri sledovaní koncertného videa aj jej magický vizuálny imidž). Jej osobitá tmavá a sýta farba hlasu v hlbokej polohe znie obdivuhodne prirodzene a plasticky, rovnako tak i jej modelovanie fráz. Línie spievané naplno i pasáže deklamované polohlasom prinášajú v jej podaní vzrušujúci zážitok. Album znie skôr ako soundtrack k neexistujúcemu filmu, ale jeho vizuálny rozmer poslucháč nijako nepostráda. Náznaky parížskeho valčíku, newyorského bigbandu, prvky road movie music, ale i šansón a ozveny černošskej hudby od delty Mississippi, to všetko vytvára mix, ktorý je pre autorský prejav Caroline Henderson typický. Pozoruhodná je aj Trilingual Love Song spievaná v dánštine, švédštine a angličtine súčasne, mandolína v Calamity Lane a svieže harmonické postupy nad duniacimi bicími Jakoba Høyera v Time Is Forever Young. Skladby znejú vo veľmi zhustenej, stručnej forme krátkych piesní s výrazným obsahom, takmer bez sól a medzihier. Hudba Caroline Henderson je však na míle vzdialená komerčnej hudobnej sfére, svojími prekvapivými zmenami nálad, netypickými aranžmánmi (často v popredí rytmika a netradičné inštrumentálne spojenia) a zvláštnymi harmonickými postupmi. Dynamika, muzikalita a všestrannosť jej hlasového prejavu ju právom radí medzi vrcholné vokalistky, poľahky prekračujúce žánre jazzu, šansónu, popu i blues a idúce vlastnou umeleckou cestou, ktorá je nenapodobiteľná.

Pre časopis Hudobný život číslo 11/2012 napísal Peter Katina