Gabriel Fauré – 2
Quatuors avec piano
op.15 & 45
Le Sage, Berthaud,
Salque, Kashimoto
Alpha 2012
V poradí druhý album mapujúci
komornú tvorbu francúzskeho skladateľa Gabriela Faurého z vydavateľstva Alpha
(tou prvou boli diela pre violončelo a klavír) prináša jeho dve klavírne
kvartetá. Fauré sa začal venovať komornej hudbe pod vplyvom založenia spoločnosti
Societé Nationale de Musique s mottom „Ars gallica“, ktorá mala na konci
devätnásteho storočia propagovať francúzsku hudbu a podporovať interpretov ako
protipól vtedy prevládajúcej germánskej tradície komorných diel. Prvé Faurého
kvarteto, č.1 op.15 c mol, vzniklo v roku 1879 a
dobové kritiky ho považovali za veľmi vitálne a moderné dielo. Skladba je plná
vláčneho pohybu, flexibilných dlhých melodických línií a silného romantického
výrazu. Jej prvá časť je v sonátovej forme s nežnou vedľajšou témou, kým
nasledujúce Scherzo je humorné, vo
forme ľahkého a hravého ronda. Závažné Adagio
je zasa naplnené tragickou intenzitou veľmi intímnej emócie. Finále je divoké,
energické, prinášajúce doslova výbuchy synkopovaných sledov a plôch arpeggia,
obsahujúcich nálady plné vášne a bolesti. Nasledujúca skladba, Kvarteto č.2 op.45 g mol, je citeľne
zrelé dielo, ktoré Fauré napísal v roku 1886, kedy už jeho tvorba začínala
vykazovať istú ekonomickosť a striedmosť výrazu. Kvarteto sa vyznačuje vzácnou
nástrojovou vyrovnanosťou, bohatstvom nápadov a originalitou. Je vybudované na
rovnakom koncepte, ako Kvarteto č.1- závažnej
prvej časti v sonátovej forme, roztopašnom scherze v štýle perpetuum mobile,
tragickej pomalej časti a pomerne rozsiahlom finále vo veľmi vypätom, až
symfonickom výraze. Scherzo je tu možno
ešte živšie, než v prvom kvartete, plné prudkých a prekvapivých zmien. Pomalá časť Adagio non troppo je vo výstavbe
pomerne jednoduchá, pokojná, občas pripomína uspávanku a vzdialenú ozvenu
zvonov. Finále prináša veľmi turbulentný prúd hudby a vášnivé, podobne, ako v
prvej časti. Z tejto hudby občas presvitajú vplyvy Liszta a Wagnera, s ktorými
sa Fauré dobre poznal, ale rovnako i prvky schumannovskej tragiky, Saint-Saënsa
a hlavne chromatické postupy a farebnosť Césara Francka. Napriek týmto
zábleskom je však Faurého hudba úplne
osobitá, veľmi lyrická, intímna a vrúcna a s romantikmi ju spája už len
symbolické, akoby doznievajúce puto. Jeho hudba je schopná docieliť maximálny
výraz vychádzajúci z jednoduchých, priamočiarych hudobných štruktúr. Zoskupenie
v zložení klavirista Éric Le Sage, huslista Daishin Kashimoto, violistka Lise
Berthaud a violončelista François Salque disponuje kvalitným homogénnym zvukom,
famóznou súhrou a nespochybniteľným francúzskym šarmom. Kvarteto hrá veľmi
distingvovane a akoby zdôrazňovalo až neoklasicistickú vznešenosť a noblesu ľahkých
línií Faurého diel, ktorým je vlastný nielen pátos, ale i prepracovaná
drobnokresba a rýchlo sa meniaca
charakteristika hudby na drobných plochách. Ku cti vydavateľstva slúži i zvuk
nosiča, ktorý je prekreslený v detailoch, čistý a analytický. Keďže CD je
zároveň súčasťou vydavateľskej edície Ut
musica poesis, stelesňujúcej
prepojenie hudby a slova, jadro jeho bukletu tvorí báseň Paula Verlaina L´Art Poétique a jej podrobná viacjazyčná
analýza.
Tento album Faurého klavírnych
kvartet predstavuje zásadný počin v objavovaní klenotov francúzskej komornej
hudby, po ktorom budú, dúfajme, nasledovať ďalšie zaujímavé nahrávky diel
neprávom odsúdených do úzadia poslucháčskej pozornosti.
Pre časopis Hudobný život číslo 10/2012 napísal Peter Katina
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára