štvrtok 13. decembra 2012

Recenzia CD Sinne Eeg : Don´t Be So Blue

Sinne Eeg
Don´t Be So Blue
Red Dot Music 2011

Dánska speváčka Sinne Eeg má vo svojom portfóliu už päť albumov, čo je na mladú absolventku hudobnej akadémie v Esbjergu celkom slušná diskografia. Jej famózny album Wait till Dawn z roku 2007 získal množstvo ocenení, okrem iných cenu Danish Music Awards a po albume Remembering You v medzinárodnej zostave, vydala novinku Don´t Be So Blue. Nahrávka vyšla vo vydavateľstve Red Dot pod dohľadom talentovaného basgitaristu a producenta Chrisa Minha Dokyho. Ide prevažne o autorský album, keďže väčšinu z desiatich skladieb napísala Sinne. Jej piesne skvele dopĺňajú skladby The Sound of Music a My Favourite Things od legendárneho dua Rodgers/ Hammerstein a Goodbye od Gordona Jenkinsa. Na rozdiel od plejády škandinávskych jazzových speváčok, ktoré často koketujú s fúziami rôznych žánrov, od rocku, popu po etno, prichádza Sinne Eeg s čisto jazzovým albumom v krištáľovo vyprecizovanej podobe. Jej skvelý, hlboký alt sa krásne vyníma najmä v baladách, ktoré vo veľkoryso poňatom timingu lahodne plynú a utápajú sa v sladkej, nekonečnej depresii. Sinne má ako jedna z mála speváčok  i neomylný cit pre rytmus a vnútorný pulz hudby, pomocou ktorého dokáže plasticky rozvrhnúť „príbeh“ skladby. Rovnako zaujímavé sú aj osobité harmónie v pocte Charliemu Mingusovi v skladbe Down on Fuxing Lu, i v temne melancholickej The Streets of Berlin. Sinne disponuje perfektnou intonáciou, citom pre frázu a vynikajúcim autorským prejavom. Jej piesne sú melancholické a čarovne zadumané, cítiť v nich silný príklon k introvertnej polohe i to, že sa nepotrebuje predvádzať, hoci razantná Highway One alebo The Writing on the Wall  sú dravo vystavané na dynamickej motorike a razantnom beate. Možno to poteší zástancov konzervatívneho prístupu k jazzu, ale u Sinne Eeg je namieste  hovoriť o čistej podobe jazzu, návratu k krásnym líniám a inštrumentálnej čistote. Ako svoje vplyvy speváčka uvádza Sarah Vaughan, Betty Carter a Nancy Wilson, ale jej hlas a prejav je do takej miery vyzretý, že žiadne porovnanie tu neobstojí. Inštrumentálnu zostavu Sinne Eeg tvoria klavirista  Jacob Christofferson, basista Morten Toftgĺrd Ramsbřl a bubeník Morten Lund. Na trúbke sa v jednej skladbe mihne i Jesper Riis. Žiadna exhibícia,  hudba znie do ticha, občas „zaperlí“ klavír a odpovie zadumaný kontrabas, kým  Sinne Eeg premýšľavo deklamuje texty plné smútku, lásky, a hľadania. Don´t Be So Blue je neuveriteľne silný, krásny a smutný album, do ktorého sa Sinne podarilo dostať množstvo škandinávskej melanchólie bez prílišnej sentimentality. Jej zmysel pre perfekciu spôsobuje, že ani jedna nota „nepadne pod stôl“,  frázy sú vedené s citlivosťou a občasným typickým krehkým farebným zatienením do „šerosvitu“. Bezchybné jazzové frázovanie a prekvapivá zrelosť kompozičného i speváckeho prejavu sú devízami, ktoré robia z albumu dánsky vývozný artikel významne narušujúci majestát sebaistých vokálnych hviezd amerického i európskeho hudobného priemyslu.

Pre časopis Hudobný život číslo 11/2012 napísal Peter Katina