utorok 26. marca 2013

Recenzia LP Diana Krall : Glad Rag Doll

Glad Rag Doll
Diana Krall
Verve 2012  2LP

Nový album Glad Rag Doll štyridsaťosemročnej Kanaďanky Diany Krall, jazzovej speváčky a klaviristky, držiteľky cien Grammy, spôsobí určite veľké prekvapenie v radoch jej fanúšikov, zvyknutých na jej albumy tradičných jazzových štandardov s vlastným bandom a mäkkými sláčikmi v modernej, ale decentnej interpretácii. Album vo verziách dvojvinyl alebo CD produkoval slávny T Bone Burnett a poňal ho celý vo veľmi „vintage“ atmosfére. Základnou ideou albumu totiž bolo splnenie Dianinho dávneho sna, nahrať staré americké piesne z dvadsiatych a tridsiatych rokov, ktoré ako dieťa počúvala v otcovej zbierke starých platní. Platňa obsahuje trinásť skladieb a väčšina z nich sa nesie v duchu starého swingu,blues, folku a country. Diana hrá na starý Steinway z roku 1890 a hneď úvodná We Just Couldn´t Say Goodbye poslucháča prenesie do atmosféry Ameriky časov prohibície, kabaretov a prašných ciest Stredozápadu. Obrovským prínosom pre album je angažovanie fascinujúceho gitaristu Marca Ribota, na ktorého gitarových linkách je album prakticky postavený, všetky skladby začínajú tichým introm Dianinho spevu a Ribotovej gitary v čarovnom súznení a voľnej improvizácii.Okrem Ribota, ktorý tu hrá i na bendžo a elektrickú gitaru, na nahrávke participujú basista Dennis Crouch, bubeník Jay Bellerose, klávesák Keelus Ciancia a za „background“ vokály pod tajomným pseudonymom Howard Coward nie je zodpovedný nikto iný, než Dianin manžel Elvis Costello. Správne americký zvuk nahrávky ešte vylepšujú ukulele, dobro a mandolína.
Hoci podľa niektorých kuvičích hlasov týmto albumom speváčka „zišla z cesty“, už po prvom počutí bude zrejmé, že Diana opäť kraľuje. Chvíľková zmena žánru jej iba prospela a hudobného územia niekde medzi Rayom Charlesom, Elvisom Preslyem a Norah Jones a  sa zmocnila so sebe vlastnou perfekciou; stotožňuje sa s hudbou, famózne frázuje a cíti, v humorných trackoch spieva s koketériou a sarkazmom, kým v smutných baladách vyniká jej zadumaný, hlboký kontraalt. Album Glad Rag Doll je vynikajúci, hoci má nepochybne i svoje slabiny. Pomerne uniformné  a stereotypné bicie  Jaya Bellerosea občas dokážu krehkú atmosféru sladkých duet Krall a Ribota narúšať stálym zdôrazňovaním pochodového rytmu. Rovnako sa nemusí všetkým páčiť i prílišná zvukovo-vizuálna prearanžovanosť  retro štýlu (kombinácia starý klavír verzus moderné bicie, Diana štylizovaná na obale ako dievča z bordelu), niekedy príliš temný, hutný a zemitý zvuk kapely alebo otázne aranžmány a zaradenie niektorých skladieb ako napr. zdĺhavá Lonely Avenue. No zvuk vinylovej verzie je skvelý, Dianin zdanlivo nedbalý spev a šepot  a Ribotove „španielske“ pasáže znejú ako pastva pre uši  a každý si nájde na albume to svoje. Oslnia nádherné, relatívne neznáme balady, ako Just Like a Butterfly That´s Caught In the Rain alebo  titulná Glad Rag Doll, ktoré ukazujú Dianin vyzretý vokálny prejav a dokonalé načasovanie fráz, alebo rázne bluesové tracky s kvíliacimi  glissandami gitár v skladbách à la „road movie“ ( There Ain´t No Sweet Man That´s Worth the Salt of My Tears), vyložene rocková Let It Rain, „táboráková“ balada Prarie Lullaby, folková Wide River To Cross alebo záverečný vtipný kabaret When The Curtain Comes Down. Diana tu hrá na klavíri menej a jednoduchšie, než je jej zvykom, ale i pesničkové žánre jej sedia a vynikajúco sa zmocnila  rock´n´rollových vyhrávok v skvelej I´m a Little Mixed Up. Svoj sen o starých amerických piesňach si teda splnila a jej nasledujúci album vraj bude opäť niečo iné..

Pre časopis Hudobný život č.3/2013 napísal Peter Katina