Iva Bittová
Fragments
ECM 2013
Iva Bittová sa na svetovej hudobnej scéne pohybuje
tak trochu ako neriadená strela. Jej neuveriteľné presahy od avantgardného
jazzu, cez folk, mierne komerčné projekty až po jej účinkovanie v kapele
Bang On A Can All Stars, či dokonca v Mozartovej opere Don Giovanni by predstavovalo „materiál“
na niekoľko umeleckých životov. Jej dokonalé zmiešavanie tradície moravskej
ľudovej hudby s rómskou a židovskou tradíciou, prepájanie sveta
súčasnej hudby, jazzu a občas jednoduchého „pesničkárstva“ z nej robí
dokonale nezaraditeľnú hudobníčku, speváčku a huslistku, ktorá svoje
projekty dokáže prezentovať so sebe vlastným perfekcionizmom a naplniť ich
hodnotným hudobným obsahom. Jej nový sólový album Fragments z vydavateľstva ECM preto budil veľké očakávania.
Album obsahuje cyklus prozaicky nazvaný Fragments
I - XII. Bittová na ňom účinkuje sólo, ako speváčka a za vlastného sprievodu
huslí a kalimby (africký brnkací nástroj). Hneď na prvý posluch je jasné,
že ide o mimoriadne silný a obsahovo hlboký album. Jednotlivé časti
sa pohybujú v rozmedzí troch-štyroch minút a na tejto malej ploche
dokáže Bittová doslova čarovať s intímnou atmosférou a vytvára jeden
magický hudobný okamih za druhým. Z hudby vyžaruje introvertná energia a
napriek titulu hudba nepôsobí fragmentárne, ale komplexne a homogénne. Skladby
majú vynikajúci timing, hudba plynie v rozvážnom a pokojnom tempe, v hlbokom
ponore do seba a bez nadbytočného zdôrazňovania úlohy ticha. Naopak, Bittovej
hlas a občasné dvojzvuky huslí vytvárajú sýty, nepretržitý prúd hudby, krásnych melódií a súznejúcich
akordov, takže hudobný priestor je naplnený doslova fyzicky hmatateľným obsahom.
Bittová používa kalimbu iba v prvej a poslednej časti (Fragment I a Fragment XII), inak si „vystačí“
s husľami, prípadne na troch častiach len s vlastným hlasom. Tracky
s využitím sólového hlasu sa nesú v čisto „blízkovýchodnom móde“,
s využitím hrdelného, melizmaticky ozdobovaného hlasu a schodovite
postupujúcich orientálnych sekvencií. Inštrumentálne Fragmenty sa pohybujú na okraji žánrových mantinelov súčasnej
klasickej a improvizovanej hudby. Figurácie huslí občas pripomínajú vlniace sa barokové
ostináto, prchavé línie zasa post-impresionistické elementy. V treťej a siedmej
časti využíva Bittová i texty z básní Gertrudy Steinovej a Chrisa
Cutlera, ale poézia tu plní vyložene zvukomalebný účel bez akcentovania reálneho
obsahu slov. Poslucháča asi najviac zasiahne najrozsiahlejšia časť, sedemminútový
Fragment VII, alebo i Fragment IX na báze krehkých
repetovaných tónov huslí. Bittová je strhujúca v bezchybnej intonácii
a skvelej farebnosti hlasu a nástroja, i v samotnej formovej
výstavbe Fragmentov – nič sa tu
neopakuje, ani jedna nota nepôsobí navyše a album bez prídavných efektov
stojí na vynikajúcej, čistej akustickej interpretácii. Album patrí bezpochyby
k vrcholom doterajšej Bittovej kariéry a určite sa zaradí k najväčším
„highlightom“ rozsiahlej edičnej činnosti vydavateľstva v posledných
rokoch.
Peter Katina
Vyšlo v časopise Hudobný život, č.5/2013, str.36
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára