Pacora Trio
Fugit Hora
Spectrum 2012
Pacora Trio sa etablovalo
(nielen) na slovenskej hudobnej scéne už v roku 2004 a o rok
neskôr vydali úspešný debutový album Pacora.
Trio tvoria huslista Stano Palúch, cimbalista Marcel Comendant a basista Róbert Ragan a minulý rok vydali svoj
druhý album pod názvom Fugit Hora.
Nahrávka plynule nadväzuje na pôvodné žánrové zameranie tria: fúzia jazzu,
swingu, funku, slovenskej a moldavskej ľudovej hudby. Album Fugit Hora sa však možno od prvotiny
líši v tom, že na ňom Pacora trochu „zišla nohou z plynu“ a prináša
i lyrickejšiu polohu tria (úvodný Ftošek
Stana Palúcha, pôvabná Vandroval b´).
Lyrickú stránku albumu posilňuje i suverénna autorská prítomnosť Marcela Comendanta
a jeho skladby Fresh, Amintiri..,
alebo úprava moldavského tradicionálu Jazero
s trojlístkom, ktoré vyzdvihujú skôr clivú, lyrickú podobu pôvodných
ľudových tradicionálov. Róbert Ragan sa na albume autorsky mihne skvelou, nástrojove
dobre vyváženou skladbu Fugit Hora,
ktorá dala i názov celému albumu. Hudba Pacora tria je oprostená od
nutkavej virtuozity, hoci niektoré skladby (Hruška,
Neznáma) sú dychberúcimi
ekvilibristickými kúskami, balansujúcimi na hrane jazzu, swingu a divokej
balkánskej inšpirácie. Hudobný prejav tria dopĺňajú lomené pasáže, zmeny metra,
krkolomné behy a ozveny nielen moldavských harmónií, ale zaznievajú tu i vzdialené
echá írskeho folku. Na druhej strane sa
triu snaha o vyváženú fúziu darí a
ani v jednej skladbe sa misky váh neprevážia na stranu žiadneho
konkrétneho hudobného žánru. Hudba Pacora Tria nepostráda vtip a šarmantné
pohrávanie sa s motívmi v často groteskných obrazoch
a prekvapivých skratkách. Triu evidentne viac sedí dravá, dynamická poloha,
ktorú dokáže napĺňať stále novými obsahmi; akurát v rozsiahlejších,
pokojných lyrických pasážach zvuková
hladina občas trocha stagnuje a držia ju iba krehké tóny cimbalu. Pacora Trio
si však drží vysoko nastavenú latku vlastnej produkcie a je veľmi
zaujímavé stopovať prísady, z ktorých namiešava svoje multižánrové fúzie
bez očividného ochabovania autorskej a interpretačnej invencie.
Peter Katina
Vyšlo v časopise Hudobný život, č.4/2013, str.37-38
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára