streda 19. júna 2013

Recenzia CD Pacora Trio : Fugit Hora

Pacora Trio
Fugit Hora
Spectrum 2012

Pacora Trio sa etablovalo (nielen) na slovenskej hudobnej scéne už v roku 2004 a o rok neskôr vydali úspešný debutový album Pacora. Trio tvoria huslista Stano Palúch, cimbalista Marcel Comendant a  basista Róbert Ragan a minulý rok vydali svoj druhý album pod názvom Fugit Hora. Nahrávka plynule nadväzuje na pôvodné žánrové zameranie tria: fúzia jazzu, swingu, funku, slovenskej a moldavskej ľudovej hudby. Album Fugit Hora sa však možno od prvotiny líši v tom, že na ňom Pacora trochu „zišla nohou z plynu“ a prináša i lyrickejšiu polohu tria (úvodný Ftošek Stana Palúcha, pôvabná Vandroval b´). Lyrickú stránku albumu posilňuje i suverénna autorská prítomnosť Marcela Comendanta a jeho skladby Fresh, Amintiri.., alebo úprava moldavského tradicionálu Jazero s trojlístkom, ktoré vyzdvihujú skôr clivú, lyrickú podobu pôvodných ľudových tradicionálov. Róbert Ragan sa na albume autorsky mihne skvelou, nástrojove dobre vyváženou skladbu Fugit Hora, ktorá dala i názov celému albumu. Hudba Pacora tria je oprostená od nutkavej virtuozity, hoci niektoré skladby (Hruška, Neznáma) sú dychberúcimi ekvilibristickými kúskami, balansujúcimi na hrane jazzu, swingu a divokej balkánskej inšpirácie. Hudobný prejav tria dopĺňajú lomené pasáže, zmeny metra, krkolomné behy a ozveny nielen moldavských harmónií, ale zaznievajú tu i vzdialené echá írskeho folku.  Na druhej strane sa triu snaha o vyváženú fúziu darí a  ani v jednej skladbe sa misky váh neprevážia na stranu žiadneho konkrétneho hudobného žánru. Hudba Pacora Tria nepostráda vtip a šarmantné pohrávanie sa s motívmi v často groteskných obrazoch a prekvapivých skratkách. Triu evidentne viac sedí dravá, dynamická poloha, ktorú dokáže napĺňať stále novými obsahmi; akurát v rozsiahlejších, pokojných  lyrických pasážach  zvuková hladina občas trocha stagnuje a držia ju iba krehké tóny cimbalu. Pacora Trio si však drží vysoko nastavenú latku vlastnej produkcie a je veľmi zaujímavé stopovať prísady, z ktorých namiešava svoje multižánrové fúzie bez očividného ochabovania autorskej a interpretačnej invencie.

Peter Katina
Vyšlo v časopise Hudobný život, č.4/2013, str.37-38