John Abercrombie
Quartet
39 Steps
ECM 2013
Americký gitarista John
Abercrombie patrí medzi stálice svetovej jazzovej scény, veď vo vydavateľstve ECM
debutoval už v roku 1974. Na svoj nový album 39 Steps, ktorý tento rok podporil aj rozsiahlym európskym turné,
si do kvarteta pozval svojich
dlhoročných spoluhráčov, klaviristu Marca Coplanda, basistu Drewa Gressa
a bubeníka Joeyho Barona. Copland, ktorý v sedemdesiatych rokoch zaznamenal
neuveriteľný prerod z vynikajúceho saxofonistu na nemenej skvelého jazzového
klaviristu, spolupracuje s Abercrombiem v iných zostavách už vyše
štyridsať rokov a Gress a Baron patria k najžiadanejšej rytmike
newyorského downtownu súčasnosti. Album 39
Steps obsahuje šesť Abercrombieho skladieb, dve Coplandove, jednu spoločnú
improvizáciu a záver albumu „vyšperkuje“ krásne dekomponovaná štandardná Melancholy Baby vo voľnej improvizácii. Hudba
na albume prináša v podstate jednotnú náladu na všetkých desiatich
trackoch: lyrické plochy, mierne tempá, introspekciu, prvky melanchólie a sentimentu,
no i vzdušné a vzletné aranžmány a bezstarostné muzicírovanie,
ktoré akoby nevyžadovalo žiadne úsilie. Časté spoločné linky gitary a klavíra
znejú úžasne, „starí páni“ sa však nehrnú do divokých sól, Abercrombie si
vyložene dáva načas a uvážlivo dávkuje všetky hudobné ingrediencie. Už
z názvov skladieb je zrejmá Abercrombieho fascinácia filmovou tvorbou Alfreda
Hitchcocka (Vertigo, Spellbound, Shadow of a Doubt i titulná 39 Steps) a tomu zodpovedá i temná, tlmená atmosféra,
plná očakávania a vzdialených, mysterióznych hrozieb, ktoré však nevedú
k žiadnemu rozuzleniu a z hľadiska akejsi virtuálnej hudobnej
meteorológie sa „nebo nad Abercrombieho mračnými hudobnými linkami až do konca albumu ani raz nevyjasní.“
Napriek tmavým farbám však albumu 39
Steps kraľuje pohodová nálada, nadhľad a relax, ktorý vyžaruje
z každej frázy. Farebné, meditatívne a decentné motívy sa postupne, nenásilne
rozvíjajú bez dôrazov na virtuozitu, či potreby tlmočiť poslucháčovi nespochybniteľné
hudobné posolstvá. Namiesto toho znie z reproduktorov čistá hudba,
vystavaná z jednoduchých motívov, vyvažovaných majstrovskými aranžmánmi
a improvizačnými schopnosťami všetkých členov kvarteta, inštrumentálna
precíznosť a akurátnosť prepracovania.
Pre časopis Hudobný život, č.11/2013, str.38 napísal Peter Katina
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára