John Cage
As it is
Alexei Lubimov
Natalia
Pschenitschnikova
ECM 2012
Storočnicu od narodenia
výnimočného skladateľa, experimentátora a filozofa Johna Cagea si minulý
rok pripomenulo aj vydavateľstvo ECM, ktoré vydalo nosič pod názvom As it is. Album pozostáva
z Cageových diel pre klavír, resp. preparovaný klavír a spev. Nahrávku
zrealizovali Cageovi dlhoroční obdivovatelia, ruský klavirista Alexei Lubimov
a speváčka Natalia Pschenitschnikova. Lubimov okrem toho, že patrí medzi svetovú
špičku v interpretácii klasicko-romantického klavírneho repertoáru, patrí
i medzi skvelých interpretov hudby dvadsiateho storočia a horlivých
šíriteľov Cageovho hudobného a filozofického odkazu už od časov
hlbokého komunizmu v bývalom Sovietskom zväze. Dokonca sa mu podarilo Cagea
v roku 1988 do Moskvy pozvať a ako popisuje v zaujímavých
textoch bukletu, bola to preňho životná inšpirácia. Úvodný a záverečný
rámec albumu tvorí skladba Dream pre
klavír a jej variácia, ktoré ako keby reprezentovali jednoduchú ľudovú alebo
populárnu pieseň. Skladba The Wonderful
Widow of Eighteen Springs je
pôvabnou kombináciou až liturgicky znejúceho monotónneho spevu a perkusívneho
vyťukávania po korpuse klavíra, vytvárajúc tak nové, poetické nálady. Vokálne
Cageove diela vznikli na texty Gertrudy Steinovej (Three Songs), E.E. Cummingsa (Five Songs) a Jamesa Joycea (Nowth upon nacht, The Wonderful
Widow of Eighteen Springs). Pschenitschnikova v dielach dokonale
dodržuje Cageove pokyny spievať jednoducho, bez vibráta, ako v ľudovej
hudbe. Občas vokalíza „zabrúsi“ i do prírodného sveta a Pschenitschnikova
s ľahkosťou imituje zvuky holubov alebo kačiek, alebo iba vytvára
vokálne línie prostým hmkaním, ako v skladbe Experience No.2. Cageova vášeň k tancu a jeho objavovanie
nových súvislostí medzi tancom a hudbou viedla k napísaniu diel pre
svoju životnú partnerku, tanečníčku Merce Cunnighamovú v dielach The Unavailable Memory of, Dream alebo Experiences. Tanečnou formou bola ovplyvnená i skladba A Flower. Cagea tu nezaujímala
pravidelnosť tanečnej hudby, ale vnímal ju ako priestor pre postupné umiestňovanie
kátkych hudobných segmentov
v plynúcom čase. Podobné aspekty zdôraznil aj pri spolupráci na poli
filmovej hudby, ktorá zasa viedla ku vzniku diela Music for Marcel Duchamp, ako hudba k sekvencii z filmu Hansa
Richtera Dreams That Money Can Buy. Lubimov
tu opäť hrá na preparovanom klavíri a doznievajúce tóny pripomínajú gong,
lutnu a farebné mozaikovité štruktúry akýchsi oddelených svetov.
Preparovaný klavír hral v Cageovej tvorbe veľkú úlohu, hoci
s paradoxne prozaickým entrée: nástroj s vkladanými predmetmi vo vnútri
slúžil pôvodne ako náhrada za sadu perkusií v divadle Cornish College
v štyridsiatych rokoch, kam by sa perkusie z priestorových dôvodov nevošli.
Je zaujímavé, že všetky skladby pre tento klavír vyžadujú odlišnú preparáciu.
Sú to väčšinou kúsky kovu a gumy, ale autor s týmito prostriedkami
pracuje veľmi citlivo a limituje akékoľvek prehnané zvukové excesy. V She is Asleep klavír obsahuje preparované
i nepreparované tóny, rovnako i skladba A Room. Dvojčasťová,
rozsiahlejšia skladba pre sólový klavír Two
Pieces vznikla pôvodne pre balet The
Seasons. Ilustruje pomyselné body v priestore, rotujúce krátke motívy,
klastre, výkriky nástroja i opulentné ticho. Album As it is (názov pochádza
z piesne Is it as it was z
minicyklu Three Songs) predstavuje
celistvý prierez klavírnymi a vokálnymi dielami Johna Cagea a jeho novátorského
vnímania hudby: práca s minimom tónov (tri, štyri, niekedy dokonca dva)
v rozsiahlom i kratučkom časovom pláne, vnímanie ticha ako
plnohodnotného hudobného elementu, narúšanie zavedených hudobných foriem, hravá
insitnosť a hlavne zvuková invencia a pôvab dômyselne konštruovaných
plôch dovtedy neslýchaného hudobného prejavu, ktorý i dnes dokáže zaujať,
nadchnúť alebo šokovať.
Pre časopis Vlna, č.54/2013, str.164 napísal Peter Katina
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára