Pat Metheny
Tap
Book of angels Vol.20
Tzadik/Nonesuch 2013
Autorský profil amerického
skladateľa Johna Zorna, ktorý je zároveň ústrednou postavou newyorského
vydavateľstva Tzadik, je mimoriadne široký. Zahŕňa klasické kompozície, alternatívnu
hudbu, hudbu k filmom, divadlu a výtvarným inštaláciám, improvizačné
projekty, no jadrom jeho záujmu ostáva projekt „radikálnej židovskej kultúry“,
v rámci ktorého Zorn vydáva nahrávky rôznych svetových interpretov a kapely,
reflektujúce tradičnú židovskú hudbu v modernom spracovaní, a rovnako
i svoje vlastné skladby. Medzi Zornove „čerešničky na torte“ patrí určite
i séria nahrávok jeho cyklu Book of
angels, ktorá číslom dvadsať práve dosiahla malé jubileum. Book of angels je cyklus tristo krátkych
skladbičiek, ktoré Zorn zveruje vždy inému interpretovi a ktorých postupné hudobné
spracovanie, aranžovanie a charakter ponecháva Zorn na hudobníkoch. Názvy
jednotlivých skladieb sú odvodené od mien padlých anjelov a pochádzajú
z démonológie, napriek tomu však väčšina série ponúka veľmi príťažlivú, pozitívnu
a príjemnú hudbu. Podobne je to aj s najnovšou nahrávkou série, ktorú pod
názvom Tap vydal renomovaný gitarista
Pat Metheny v koprodukcii s vydavateľstvom Nonesuch. Pochopiteľne,
že spojenie „Metheny a židovská
hudba“ môže vyvolávať pochybnosti, no počúvanie albumu všetky obavy rýchlo
rozoženie. Metheny pristúpil k Zornovej hudbe s prirodzenou
muzikantskou intuíciou a dokonalým zvládnutím jej formy, inštrumentácie i
mystickej atmosféry a rozvíjaním jeho hudobných nápadov vytvoril
originálny album. Stručné, no pôvabné židovské melódie prepracoval a dodal im svoj vlastný prejav, ktorý okorenil silným nánosom retro zvuku. Ten sa prejavuje
„dobovým“ soundom osemdesiatych rokov a multiplikovaným zvukom mierne „rozladených“
gitár a pôsobí v rámci tejto hudby funkčne a autenticky. Metheny
nahral celý album sám, okrem akustickej a elektrickej gitary hrá na
sitare, klavíri, base, marimbe, bandoneone a dokonca na krídlovke. Jediným
hosťom albumu je bubeník Antonio Sanchez. Pikantné indické farby sitaru
v úvodnej skladbe Mastema a
divoký kontrapunkt v dravej Tharsis
striedajú krásne balady Albim, Sariel alebo Phanuel, ktorá z clivého nápevu graduje až do razantnej alúzie
na štýl „mariachi“. Album uzatvára divoká improvizácia s letmými náznakmi
klezmer melódií pod názvom Hurmiz.
Album Tap skvele šliape, je precízny
a plný farieb, v dynamických trackoch výborne zmiešava židovskú
tradíciu s rockovou vervou, kým v pomalých skladbách vládne latino,
orientálne náznaky a zvuková ilúzia španielskej sefardskej i ľudovej
hudby. Zvuk albumu je prvotriedny, Methenyho aranžmány pôsobia vyvážene, vystríha
sa akýchkoľvek exhibičných gitarových sól a hudba tak plynie ako homogénna
masa polyfonického, jemného, zvonivého a pulzujúceho zvuku. Tap patrí rozhodne
k najmelodickejším a najpôvabnejším albumom série a Metheny sa
v tomto brilantnom spracovaní
tajomných, smutných a krásnych hudobných motívov evidentne cíti ako
ryba vo vode.
Pre časopis Hudobný život, č.10/2013, str.36-37 napísal Peter Katina
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára