Peter Machajdík
The Immanent Velvet
Azyl 2012
Tvorba bratislavského rodáka
žijúceho na Slovensku i v Nemecku, skladateľa Petra Machajdíka, obsahuje
predovšetkým koncertné skladby, ale tiež hudbu pre film, divadlo, súčasný
tanec, rozhlasové hry, zvukové prostredia a multimediálne projekty.
Neoddeliteľnou súčasťou Machajdíkovej umeleckej činnosti sú zvukové prostredia,
zvukové inštalácie a elektronická hudba (napríklad jeho projekt Waters and Cages), multimediálne
projekty s tanečníkmi, výtvarníkmi, spolupráca s filmármi a literátmi.
Hudobné kompozície Petra
Machajdíka, predovšetkým tie z posledného desaťročia, sú poznačené
príklonom k meditatívnosti a jednoduchosti. Významnými znakmi tvorby
tohto skladateľa sú prevažujúca diatonika, uvážlivé dávkovanie disonancií,
homogénnosť, istá statickosť formy a príťažlivé melodické línie. Po
zásadnom albume Machajdíkovej tvorbe pod názvom Namah z roku 2008, kde okrem interpretov klasickej hudby
účinkuje aj Ian Anderson zo slávnej rockovej skupiny Yes, vyšiel autorovi v roku
2012 nový album pod názvom The Immanent
Velvet. Album je zaujímavý tým, že pozostáva hlavne z klavírnych diel,
ktoré uvádzajú rôzni mladí slovenskí interpreti (Fero Király, Dušan Šujan),
ktorých dopĺňa medzinárodná zostava hráčov rôznorodej proveniencie. Pôvabné
názvy diel, ako napríklad Imanentný zamat,
Zasnený anjel, Štyri impresie alebo Tiché
putovania ilustrujú aj obsahový rámec skladieb. Album okrem diel pre sólový
klavír prináša i komornú hudbu v rôznom nástrojovom obsadení, lyrická
skladba Zasnený anjel ponúka krehkú
súhru klavíra a basklarinetu s perkusívnymi efektami, nachádza sa tu
hĺbavá gitarová Silent Wanderings, či
robustná téma z Namah. Štyri Impresie prinášajú debussyovské
nálady, hoci ich posledná časť Lowlands
(Nížina) znie jadrným slovenským
folklórom. Poetické motívy krehkej Inside
the Sleeping Carpels neskôr rozvinul Machajdík aj vo svojej hudbe
k rozhlasovej produkcii. Album uzatvára Karma, pôsobivá kombinácia klavírov a šepotajúcich hlasov,
nahrávaná na rôznych miestach sveta. Geografické rozäpatie nahrávky siaha od
Bratislavy cez Vancouver, Kodaň, Terst, Londýn až po Jyväskylä a Viedeň. Tento
fakt len podčiarkuje internacionálny charakter Machajdíkovho diela a jeho výrazné autorské presahy mimo Slovenska.
Pokiaľ ide o hudobnú stránku albumu, sú to lyrické, meditatívne,
krištáľovo čisté kompozície, vychádzajúce z tonality. Zároveň v sebe
Machajdíkove diela kombinujú elementy ľudovej hudby, prvky popu a rocku,
náznaky filmovej a scénickej hudby. Autor sa však striktne vyhýba
sentimentu a jemné línie prostej melodiky a impresionistických
obrazov zaujmú úprimnosťou a priamočiarosťou výpovede a rozsiahlymi
meditatívnymi plochami, ktoré plynú vpred bez náhlivosti a vzruchu. Krehkosť
a vnútorný ponor spolu s precízne tvarovanou štruktúrou a
zároveň poslucháčskou ústretovosťou
sú zásadnými devízami Machajdíkovej tvorby, ktorými disponuje
i tento album.
Pre časopis Vlna, č.54/2013, str. 162 napísal Peter Katina
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára