Anne Sofie von Otter
Douce France
2 CD Naïve 2013
Novým dvojalbumom Douce France švédska mezzosopranistka Anne
Sofie von Otter plynule nadviazala na svoj mimoriadne úspešný album Love Songs spred pár rokov, ktorý
nahrala s jazzovým klaviristom Bradom Mehldauom. V prípade nového
albumu ide o rozsiahly ponor do francúzskej vokálnej tvorby a jej
pomyselných dvoch tvárí: klasickej piesne a šansónu. Prvý disk dvojalbumu
s názvom Mélodies prináša
francúzske piesne klasickej hudby so sprievodom Otterovej dvorného klaviristu Bengta
Forsberga. Von Otter tu už v úvode exceluje v krásnych piesňach menej známeho
autora Reynalda Hahna. Zo zriedka uvádzanej vokálnej tvorby Saint-Saënsa zaujme
najmä Vogue, vogue la galère, kde
speváčku sprevádza harmónium. Tvorbu Gabriela
Faurého tu zastupuje slávna Le
Secret. Pozoruhodné sú i dve piesne Mauricea Ravela, kde v D´Anne jouant de l´espinette, klavír evokuje
zvuk čembala. Najzávažnejším celkom tohto albumu je minicyklus Trois chansons de bilitis Claudea Debussyho, ktorý prináša bohato štrukturované
harmonické postupy, krehkú modalitu, zádumčivé farebné plochy
i dramatické gradácie. V pomerne rozsiahlej a temnej La Cloche
fêlée od nemeckého autora Charlesa Martina Loefflera, ktorý sa však hrdo
hlásil k svojim francúzskym koreňom, zaznie i violový part v podaní
Antoinea Tamestita, rovnako tak i v záverečnej démonickej Danse macabre od Saint-Saënsa. Druhý
disk dvojalbumu nazvaný Chansons
prezentuje francúzsku šansónovú tvorbu pôvodných malých kabaretov
a kaviarní Montmartru. Anne Sofie tu sprevádza ansámbel v zložení
elektrická gitara (jej syn Fabian), basa, akordeón, klavír a dve trojice dychových
a sláčikových nástrojov, sprievodný vokál Margarety Bengtson a na perkusiách
sa predstavuje autor väčšiny aranžmánov Per Ekdahl. Album predstavuje skvelú
prehliadku pestrej francúzskej šansónovej tvorby, nechýbajú slávne mená, ako Michel
Legrand, Joseph Kosma, či Léo Ferré. V kaleidoskope možno nájsť parížske
valčíky od speváčky Barbary, vtipný „old-timer“ Boum! z roku 1938 od Charlesa Treneta, i zhudobnené verše Paula
Verlaina v šansóne Chanson d´ automne
od Reynalda Hahna. Otter exceluje za „djangovského“ sprievodu svojho súboru v bezstarostnej
titulnej Douce France od Léa
Chauliaca a Charlesa Treneta, či v klasike La Vie en rose od Edith Piaf. Album nadobúda až bigbandový zvuk
napríklad v Legrandovej piesni Chanson
des jumelles, kde sa k Otterovej pridáva i Bengtsonová, v žartovnej
imitácii populárnej hudby sedemdesiatych rokov. Pestré nálady sú zastúpené
i v legendárnej Le Pont Mirabeau
s textom Guillaumea Apollinairea a Les
Feuilles mortes od Josepha Kosmu na text Jacquesa Préverta. Douce France je bezpochyby svojím
spôsobom odvážny projekt, veď ide o prienik inojazyčnej speváčky do sveta
francúzskej piesne a šansónu, ktorý disponuje nepreberným množstvom vynikajúcich
a autentických spevákov. No album sa Anne Sofie von Otter po všetkých
stránkach vydaril. Jej takmer „native“ francúzština, i vďaka precíznej jazykovej
príprave nevzbudzuje najmenšie pochybnosti. Otter sa dokázala skvele prispôsobiť
i žánrovej rôznorodosti, klasický album spieva s patričnou
štylizáciou, kým šansóny predvádza
s ľahkou, ležérnou a prirodzenou „civilnou“ dikciou. Buklet CD precízne vysvetľuje
tradične silné prepojenie francúzskej „umeleckej“ piesne a kabaretného šansónu.
Luxusný balíček Douce France
tak znamená ucelenú poctu francúzskej vokálnej tvorbe, ktorá nevídaným spôsobom kraľovala od čias Debussyho
až do šesťdesiatych rokov 20. storočia. Na rozdiel od Love Songs, ktorá sa niesla hlavne v duchu sentimentálnych ľúbostných
balád a nostalgie, je Douce France
radostná a náladovo pestrá nahrávka, plná emócií, nástrojovej farebnosti
a predstavuje naozaj lahôdkový francúzsky piesňový výber. Von Otter
si môže po výborných albumoch Berlioz,
Sogno Barocco a Love Songs pripísať vo vydavateľstve Naïve
ďalší „zásah do čierneho“.
Pre časopis Hudobný život, č.3/2014, str.37-38 napísal Peter Katina
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára