Babylon-Suite
Vera Kappeler
Peter Conradin
Zumthor
ECM 2014
Album Babylon-Suite je dielom švajčiarskeho dua – klaviristky Very
Kappeler a perkusionistu Petra Conradina Zumthora. Duo sa inšpirovalo
starobylou tradíciou Babylonu, hlavne
príbehmi z Biblie, ktoré sa s týmto miestom spájajú. Filozofickými východiskami
sa im tak stali mýty visutých záhrad kráľovnej Semiramis, príbeh Daniela
z jamy levovej, obraz Židov pri brehoch Babylonských, oplakávajúcich
stratenú domovinu, ale i výjavy z Apokalypsy. Babylon je miestom
zatratenia, beznádeje, večným labyrintom. Preto sa i premiéra tohto diela
uskutočnila vo vlhkej, chladnej, rezonujúcej jaskyni v podzemí
švajčiarskej hydroelektrárne v Tinizongu ako veľkolepé priestorové
divadlo. Duo Kappeler/Zumthor je agentúrne „zaškatuľkované“ ako jazzové, no
o reálny jazz v skutočnosti nejde. Vera Kappeler podľa zvuku
a hudobného spracovania zrejme nevyrástla na Coltraneovi ani na Debussym,
ale na temných noiseových a dark ambientných projektoch hraničiacich s
hardcoreom. V skutočnosti sa však iba máloktorej hardcoreovej kapele
podarí i s pomocou elektroniky „vyčarovať“ takú deprimujúcu a depresívnu
atmosféru, akú predvádza toto unikátne akustické duo. Album ponúka jedenásť
skladieb, ktoré prinášajú temné, pomaly sa valiace dusivé industriálne inferno,
vzbudzujúce priam klaustrofobické pocity. Ešte i spracovanie ukrajinskej
ľudovej piesne Ne Pidu Ja Do Lesa
znie ako démonický march funèbre. Jadrom hudobnej výpovede sú klavírne harmonické
podklady vo veľmi hlbokej polohe, ktorým sekundujú nervné, pohyblivé perkusie, ruchy,
množstvo zvončekov, noiseových efektov, ilúzie rinčiaceho skla, opustených
fabrík, vŕzgajúcich brán, zavýjajúcich zvierat a brutálne, v hĺbke
duniace, rytmizované clustre. Občasné náznaky nežnej lyriky a romantiky (November), kde Vera Kappeler spieva
a sprevádza sa na harmóniu sú rýchlo nahradené ťaživou hudobnou masou, ktorá
skôr než starobylé babylonské brány snáď znázorňuje desivú, novodobú realitu
Osvienčimu alebo jadrovej katastrofy, v snahe obsiahnuť všetko ľudské utrpenie.
Pomalé, opakujúce sa mechanistické motívy, výhražne znejúce trilky v oboch
nástrojoch (Traumgesicht) či
škrípajúce kvílenie evokujúce povestnú prichádzajúcu šelmu z knihy Apokalypsa
(Das Erste Tier), tvoria podklad pre túto
hybridnú hudobnú produkciu, ktorá konštrukčne
väčšinou vychádza z „ pokrivenej“ piesňovej formy, no zároveň kombinuje
prvky improvizácie, aleatoriky, noise, ambientu i súčasnej komponovanej hudby.
Projekt Babylon-Suite nie je pre
každého, je však fascinujúci svojou tajomnou, mystickou energiou a pokiaľ
je poslucháč presýtený „neškodných“ mainstreamových projektov, je čas siahnuť
po tomto sofistikovanom a nekompromisnom albume.
Pre časopis Hudobný život, č.7-8/2014, str.56-57 napísal Peter Katina
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára