piatok 26. septembra 2014

Recenzia CD Kappeler - Zumthor : Babylon Suite

Babylon-Suite
Vera Kappeler
Peter Conradin Zumthor
ECM 2014

Album Babylon-Suite je dielom švajčiarskeho dua – klaviristky Very Kappeler a perkusionistu Petra Conradina Zumthora. Duo sa inšpirovalo starobylou tradíciou Babylonu,  hlavne príbehmi z Biblie, ktoré sa s týmto miestom spájajú. Filozofickými východiskami sa im tak stali mýty visutých záhrad kráľovnej Semiramis, príbeh Daniela z jamy levovej, obraz Židov pri brehoch Babylonských, oplakávajúcich stratenú domovinu, ale i výjavy z Apokalypsy. Babylon je miestom zatratenia, beznádeje, večným labyrintom. Preto sa i premiéra tohto diela uskutočnila vo vlhkej, chladnej, rezonujúcej jaskyni v podzemí švajčiarskej hydroelektrárne v Tinizongu ako veľkolepé priestorové divadlo. Duo Kappeler/Zumthor je agentúrne „zaškatuľkované“ ako jazzové, no o reálny jazz v skutočnosti nejde. Vera Kappeler podľa zvuku a hudobného spracovania zrejme nevyrástla na Coltraneovi ani na Debussym, ale na temných noiseových a dark ambientných projektoch hraničiacich s hardcoreom. V skutočnosti sa však iba máloktorej hardcoreovej kapele podarí i s pomocou elektroniky „vyčarovať“ takú deprimujúcu a depresívnu atmosféru, akú predvádza toto unikátne akustické duo. Album ponúka jedenásť skladieb, ktoré prinášajú temné, pomaly sa valiace dusivé industriálne inferno, vzbudzujúce priam klaustrofobické pocity. Ešte i spracovanie ukrajinskej ľudovej piesne Ne Pidu Ja Do Lesa znie ako démonický march funèbre. Jadrom hudobnej výpovede sú klavírne harmonické podklady vo veľmi hlbokej polohe, ktorým sekundujú nervné, pohyblivé perkusie, ruchy, množstvo zvončekov, noiseových efektov, ilúzie rinčiaceho skla, opustených fabrík, vŕzgajúcich brán, zavýjajúcich zvierat a brutálne, v hĺbke duniace, rytmizované clustre. Občasné náznaky nežnej lyriky a romantiky (November), kde Vera Kappeler spieva a sprevádza sa na harmóniu sú rýchlo nahradené ťaživou hudobnou masou, ktorá skôr než starobylé babylonské brány snáď znázorňuje desivú, novodobú realitu Osvienčimu alebo jadrovej katastrofy, v snahe obsiahnuť všetko ľudské utrpenie. Pomalé, opakujúce sa mechanistické motívy, výhražne znejúce trilky v oboch nástrojoch (Traumgesicht) či škrípajúce kvílenie evokujúce povestnú prichádzajúcu šelmu z knihy Apokalypsa (Das Erste Tier), tvoria podklad pre túto hybridnú hudobnú produkciu, ktorá  konštrukčne väčšinou vychádza z „ pokrivenej“ piesňovej formy, no zároveň kombinuje prvky improvizácie, aleatoriky, noise, ambientu i súčasnej komponovanej hudby. Projekt Babylon-Suite nie je pre každého, je však fascinujúci svojou tajomnou, mystickou energiou a pokiaľ je poslucháč presýtený „neškodných“ mainstreamových projektov, je čas siahnuť po tomto sofistikovanom a nekompromisnom albume.

Pre časopis Hudobný život, č.7-8/2014, str.56-57 napísal Peter Katina