Recenzia CD Live in Brussels

Live in Brussels
Franz Hautzinger
Julo Fujak
Zsolt Sörés
Hevhetia 2014

Medzinárodné presahy hudobníka a muzikológa Jula Fujaka nadobúdajú v priebehu rokov stále zreteľnejšie kontúry a stavajú jeho hudobnú tvorbu, úzko prepojenú i s jeho objavnou publicistikou na poli alternatívnej a tzv. komprovizovanej hudby i definovania nových významových kontextov, do pevnej pôdy vzájomne obohacujúcej „kultúrnej výmeny“. Svedectvom toho je i nový album, ktorý nahral v triu so svojimi spoluhráčmi, vynikajúcim rakúskym trúbkarom Franzom Hautzingerom a maďarským hudobníkom Zsoltom Sörésom, ktorý sa okrem hry na viole venuje hlavne elektronickej hudbe. Nahrávka vznikla naživo počas ich koncertu v priestoroch Studio Odeon 120 v novembri 2011 v Bruseli. Album je rozdelený do troch celkov, ktoré sa pohybujú na hranici improvizovanej a komponovanej hudby. Prvý, takmer dvadsaťminútový track charakterizujú hlavne skvelé vstupy Hautzingerovej štvrťtónovej trúbky, ktoré dávajú hudbe silne psychedelický ráz a tajomnú atmosféru. Druhá, Part II,  je výraznejšie postavená na zvuku violy Zsolta Sörésa. Ten okrem tradičných spôsobov hry prichádza i s  pôsobivými mechanistickými ruchmi, noiseovými plochami a perkusívnymi efektmi. Kým prvé dve časti sa niesli skôr v introspektívnom duchu, záverečná „tretina“ prináša oveľa extenzívnejšie hranie. Julo Fujak sa na albume prezentuje okrem semi-preparovaného klavíra a basgitary i prácou so zvukovým procesorom a už tradičným využitím hračiek ako zvukových objektov. Výsledný poslucháčsky dojem z albumu vyložene explicitné muzikologické štúdie nepotrebuje (ešte aj skvelý text v buklete z pera Jozefa Cseresa je skôr poetický, než muzikologický). Vystúpenie tria totiž prináša okrem pozoruhodnej zvukovej štúdie hraníc medzi improvizovanou a komponovanou hudbou,  hlavne prekvapivo silný záber do uvoľnených, krásne temných vôd dark ambientu. Rozhľadený poslucháč si tu dokáže nájsť a vychutnať rozsiahlu škálu hudobných expresií, od „kraftwerkovských“ syntetických plôch Sörésovej elektroniky, Fujakových ostro skicovaných, avantgardných farebných zvukových prvkov po kvílivé Hautzingerove vstupy, ktoré občas pripomínajú melodické linky jazzmanov Nilsa Pettra Molvaera alebo Erika Truffaza. Z nahrávky je cítiť, že trio je po viacerých koncertoch hráčsky  i autorsky pevne zomknuté a pokiaľ ide o rozvíjanie bezprostredných vzruchov, zdanlivo náhodných impulzov, či premyslených hudobných nápadov, je album výsledkom mimoriadne efektívnej spolupráce, ktorá prináša  silné výzvy i obsahy naplnené výrazom a energiou.

Pre časopis Vlna 2014 napísal Peter Katina