Sinne Eeg
Face the Music
Stunt Records 2014
Držiteľka ceny Ben Webster
Prizen, dánska jazzová speváčka Sinne Eeg po „blúdení“ naprieč spektrom rôznych
vydavateľstiev tento rok konečne zakotvila tam, kam svojou kvalitou už dávno
patrila - v dánskom vydavateľstve Stunt Records/Sundance music,
produkujúcom jednu spevácku hviezdu za druhou. Minimalistický, puritánsky čistý
obal jej nového albumu Face the Music
prináša i čistú jazzovú produkciu bez prímesí a fúzií. Približne polovicu
albumu tvoria speváčkine vlastné skladby, zvyšok tvoria známe piesne a
štandardy (Bernstein, Legrand, Woods, Berlin). Iba máloktorá jazzová speváčka
má taký obrovský výrazový rozptyl ako Sinne: siaha od nádherných balád a
kantilén, ktoré spieva v nepredstaviteľne pomalých tempách, po divoko
swingujúce kúsky dvíhajúce zo sedadiel, ako
titulná Let´s Face the Music and
Dance od Irvinga Berlina, kde predvádza
skvelé kúsky spolu s bubeníkom Mortenom Lundom. Tri po sebe idúce skladby od
Sinne sú doslova výkladnou skriňou moderného jazzového spievania. Balada The Best I Ever Had i Crowded Heart sa bezpochyby zaradia
k najkrajším skladbám žánru, vyniká tu speváčkin hlas s expresívnym
sprievodom klaviristu Jacoba Christoffersona. Neuveriteľná vokálna exkurzia v Taking It Slow do hlbokých hlasových polôh v duu
s basistom Mortenom Ramsbølom znie v dokonalej súhre, je plná
nespevných intervalov, ťažkých skokov, vnútornej pulzácie a náročného
výrazu, všetko v bezchybnom podaní oboch umelcov. V New Horizons rovnako ako v úvodnej What A Little Moonlight Can Do predvádza Sinne Eeg svoju obľúbenú „zábavku“-
vokalízu s basou a bicími bez akejkoľvek podpornej harmónie
v akomsi stratenom priestore, ktorý sa postupne zapĺňa a nadobúda plné
znenie úžasne swingujúcej kapely. Latino charakter piesne I Draw a Circle s vtipným textom Sørena Skoa a s krásnym
trúbkovým sólom Jespera Riisa predstavuje hutnú a emocionálne silnú
výpoveď. Slávnu Legrandovu skladbu What
Are You Doing the Rest of Your Life predvádza Sinne Eeg so sebe vlastnou
severskou melanchóliou, plnou smútku a
beznádeje. I záverečná skladba Caravan
znamená v podaní Sinne Eeg ďalší
famózny duet s basistom a je skôr svetácky unavenou filozofickou
výpoveďou, než iba ukážkou rozmarnej, notoricky známej skladby. Sinne Eeg sa už
teraz svojím perfekcionizmom „prehupla“ ponad vysoký škandinávsky priemer. Je
to okrem iného tým, že nahráva so svojou stálou, špičkovou inštrumentálnou
zostavou, disponuje výbornými anglickými textami, sama je vynikajúca autorka
a jej spevácky prejav je ojedinelou kombináciou altu tmavej farby, učebnicového
frázovania, ale hlavne emocionálneho vkladu, v rýchlych piesňach plného suverénneho
nadhľadu, kým v baladách je predstaviteľkou dokonale vybrúsenej, temnej,
nepokojnej expresie, akú sa len tak niekomu nepodarí vyčariť. V časoch
všetko valcujúceho stredného prúdu a jazzového spevu, otráveného umelými
sladidlami popkultúry, je Sinne Eeg jedným zo silných exponentov
ozajstného jazzového umenia a kvalitného
vokálneho prejavu.
Pre časopis Hudobný život č.10/2014, str.37-38 napísal Peter Katina
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára