utorok 23. júna 2015

Recenzia CD Caroline Henderson : Lonely House

Lonely House
Caroline Henderson
Sony 2013

Po viacerých úspešných albumoch, v ktorých švédska jazzová speváčka Caroline Henderson predviedla, že je nekorunovanou kráľovnou škandinávskeho jazzu, prišla  s novým, osobitým projektom. Kabaret Lonely House je poctou tvorbe Kurta Weilla, ktorého piesne na albume i v živom divadelnom predstavení Henderson prezentuje v nových aranžmánoch. Lonely House má stelesňovať virtuálny dom, ktorý pomyselne obývajú piesne Kurta Weilla. Poslucháč sa  postupne presúva po jednotlivých podlažiach a piesne sú pospájané tak, že namiesto páuz medzi nimi znejú rôzne ruchy, hluk výťahu, vrzgot otvárania dverí i čarovná stará autentická nahrávka Weillovho hlasu. Sú to však len niekoľkosekundové prestrihy a jadrom albumu zostáva jedenásť nádherných Weillových piesní, na ktorých textovo spolupracoval s Bertoltom Brechtom, Jacquesom Devalom, Maxwellom Andersonom, či Ogdenom Nashom. Weillovi boli vlastné bizarné, často kruté príbehy temných zákutí miest, zdôrazňovanie záporných  postáv príbehov, ostré sociálne  a internacionálne cítenie, problematická ozvena vlastného židovského pôvodu v kontexte doby ale i obrovský zmysel pre humor a  trpká, zžieravá satira. V podaní Hendersonovej a jej skvelého rockového bandu sa do popredia dostávajú prvky dusivej, klaustrofobickej atmosféry, strachu z vojny, pocitu spoločenskej vydedenosti či prvky obsesívnej  osobnej úzkosti. Aranžmány skladieb sú démonické a temné, hutný a hrubozrnný zvuk bicích, basy a klavíra vytrvalo „valcujú“ väčšinu hudobného priestoru. Nápadné sú i bizarné akordické spoje, halucinačné syntetické zvuky a tlmené efekty v titulnej piesni Lonely House, či silne protivojnový apel v piesni Ballad of the Soldier´s Wife. Nie všetky piesne sú iba depresívne a temné. Osobitne pôvabná je najmä  My Ship, evokujúca zvuky morských vĺn a nesúca stopy  jemnej sebairónie pri básnickom čakaní na životnú lásku. Z viacerých piesní vyžarujú kabaretné prvky a zvukový obal temného synthipopu osemdesiatych rokov im na kráse nijako neuberá, ako napríklad v kovovo znejúcej I am a Stranger Here Myself. Silná protivojnová „agitka“ What Keeps Mankind Alive ponúka skvelý zvuk, umocnený vrstvenými vokálmi napodobňujúcimi ruch davu z ulice. Vrcholom celého albumu je nádherná kantiléna v piesni It Never Was You, kde speváčka exceluje iba za sprievodu basy. Album uzatvára slávna pieseň September Song, naplnená intenzívnou, vrúcnou lyrikou. Caroline Henderson vo svojom vokálnom prejave naplnenom bolestnými tónmi, prvkami sprechgesangu, kabaretnou hyperbolizáciou, ale najmä osobitou farebnosťou hlasu  dokáže hravo konkurovať i slávnym nemeckým kolegyniam Ute Lemper či Barbare Sukowej a vo svojej roli „sprievodcu po dome Kurta Weilla“ je bezchybná a štýlovo autentická.

Pre časopis Hudobný život, č.1-2/2015, str. 53-54 napísal Peter Katina