Trio Kontraszt
Grencsó – Tickmayer –
Geröly
BMC 2014
Maďarská jazzová scéna disponuje
viacerými netypickými, osobitými inštrumentálnymi zostavami. Jedným z takýchto
nástrojovo pestrých ansámblov je aj Trio Kontraszt, ktoré tvoria István Grencsó
na saxofóne, klarinete a flaute, Stevan Kovacs Tickmayer na organe,
harmóniu, klavíri a celeste a Tamás Geröly na bicích a perkusiách. Trio
sa výraznejšie zaktivizovalo počas festivalu Mediawave v roku 2011, kde nadviazali
na predošlú spoluprácu, siahajúcu až do osemdesiatych rokov. Nový, rovnomenný album
tohto tria tvorí desať kratučkých fragmentov a šesť rozsiahlejších
kompozícií. Kým fragmenty sú iba ľahkou ukážkou momentálnej invencie
a improvizácie členov tria a tvoria akési vzletné intermezzo, udržujúce
bizarnú atmosféru free jazzu kríženého s „barbarskými“ prvkami klasiky, rozsiahlejšie
kompozície ešte viac prepájajú improvizačné a klasické elementy, čerpajúc z estetiky
diel Bélu Bartóka, čo trio priznáva aj v názvoch niektorých diel (Ostinato Barbaro), a nakoniec,
i názov Kontraszt je evokáciou
Bartókovej skladby Kontrasty pre trio
v zložení klarinet, husle
a klavír, venovanej Bennymu Goodmanovi a Józsefovi Szigetimu. Prvky starého
jazzu a swingu sa na albume Trio
Kontraszt umne preplietajú s klasikou v podobe citácií
Bartókových klavírnych diel a kým skladba Billiard prináša stopy boogie, ktoré hrá organ s klavírom súčasne
s bizarnou improvizáciou saxofónu, Slow
Street charakterizujú melancholické zostupné akordy oboch klávesových nástrojov,
ktoré vzápätí nahrádzajú farebné, zvonivé plochy meditatívneho klavíra. Ostinato Barbaro Prelude je prehliadkou
nežných, farebných disonancií a na ňu nadväzujúce Ostinato Barbaro je plné vypätých
emócií, zahustených zvukových textúr a divokých sól klavíra. Skladba Hoping predstavuje voľnú fantáziu v priehľadnej,
durovej tónine, je to búrlivé, rapsodické dielo s citáciou ľudovej
piesne a jej bizarnými variáciami. Album uzatvára skladba Bird Lover so sólujúcou exotickou
píšťalkou Tamása Gerölyho. Snaha o maximálny štýlový, inštrumentálny
a obsahový kontrast, korešpondujúci s filozofiou celého zoskupenia,
našťastie podlieha hlbšej vízii troch skvelých inštrumentalistov, ktorá robí
z projektu zaujímavý a inteligentný
hudobný „pêle-mêle“.
Pre časopis Hudobný život, č.1-2/2015, str.53 napísal Peter Katina
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára